دانشگاهیان گوش به فرمان رهبری در حوزه افزایش جمعیت

دانشگاهیان گوش به فرمان رهبری در حوزه افزایش جمعیت

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تمام نهادها را مکلف به انجام وظایفی کرده است، نهادهای آموزش عالی نیز در این زمینه وظایفی دارند که باید ببینیم در سال 1401 چه میزان از این وظایف را انجام دادند.

دانشگاهیان گوش به فرمان رهبری در حوزه افزایش جمعیت

گروه دانشگاه کنگره؛ مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر بارها بر تلاش برای افزایش نسل و جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده به عنوان یکی از ضروری‌ترین فرائض مسوولان و آحاد مردم تأکید فرموده‌اند. قانونی هم در این باره تصویب و براساس آن برای نهادهای مختلف وظایفی طراحی شد، براین اساس دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مکلف شدند اراضی و ساختمان‌های مازاد خود را با مشارکت خیرین و سایر دستگاه‌ها به تأمین خوابگاه‌ها یا منازل مسکونی مورد نیاز دانشجویان متأهل اختصاص دهند و تعداد خوابگاه‌های متأهلی افزایش یابد، همچنین وام‌ها و تسهیلاتی از سوی صندوق رفاه در اختیار دانشجویان قرار گیرد. در این گزارش سعی داریم به چگونگی اجرای این قانون در حوزه آموزش عالی نگاهی داشته باشیم. * صندوق رفاه دانشجویان و ارائه تسهیلات برای ازدواج صندوق رفاه دانشجویی برای دانشجویان متاهل یا دانشجویان مجردی که قصد ازدواج دارند تسهیلاتی را در نظر گرفته است، یکی از این تسهیلات پرداخت وام ازدواج دانشجویی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ است که دانشجویان متقاضی در مهلت مشخص درخواست خود را ثبت کرده و می‌توانند از این وام استفاده کنند. * اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به دانشجویان دانشگاه آزاد دانشگاه آزاد هم در این رابطه تسهیلاتی را در نظر گرفته است و با انعقاد تفاهم‌نامه با چند بانک برای پرداخت وام ازدواج دانشجویان اقدام می‌کند.

* ساخت خوابگاه‌های متأهلی علاوه بر پرداخت وام و ارائه تسهیلات به دانشجویان متأهل، دانشگاه‌ها در راستای ساخت خوابگاه‌های متأهلی که براساس قانون افزایش جمعیت جزء وظایف وزارت علوم هم هست، اقدام می‌کنند. براین اساس دانشگاه‌ها موظفند ۱۰ درصد از درآمد اختصاصی و همچنین ۱۰ درصد از تملک دارایی‌هایشان را به این موضوع اختصاص دهند. در بسیاری از استان‌ها مراحل احداث این خوابگاه‌ها آغاز شده و حتی برخی از دانشگاه‌ها ساخت خوابگاه‌های متأهلی خود را تکمیل کرده‌اند. البته ظرفیت ساخت خوابگاه برای هر دانشگاه متفاوت است دانشگاه‌های کوچک تقریبا باید حدود ۱۰ درصد از درآمدشان را هزینه ساخت خوابگاه کنند و دانشگاه‌های بزرگ‌تر نیز با توجه به وسعت و تعداد دانشجوهایشان این عدد تغییر می‌کند. این موضوع را از هاشم داداش‌پور رئیس سازمان امور دانشجویان نیز جویا شدیم، داداش‌پور با بیان اینکه میزان تقاضا برای خوابگاه متأهلی در کشور ۸۷ هزار خوابگاه است، گفت: در سال ۱۴۰۰، حدود یک هزار و ۲۶۹ خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌های سراسر کشور وجود داشت، با توجه به رویکرد دولت سیزدهم این موضوع مورد توجه قرار گرفت و تعداد خوابگاه‌های متاهلی به یک هزار و ۵۰۰ خوابگاه رسید. علاوه براین‌ها دانشجویان متأهل می‌توانند از تسهیلاتی نظیر وام تحصیلی، وام ضروری، ودیعه مسکن، وام بیمه تکمیلی درمان، وام ازدواج، وام تولد فرزند، وام عتبات و وام شهریه نیز استفاده کنند. * ارائه تسهیلات برای فرزندآوری دانشگاه‌ها در زمینه فرزندآوری نیز تسهیلاتی را ارائه می‌دهند که از جمله مهم‌ترین تسهیلات می‌توان به ابلاغ مرخصی و مهمانی مادران دانشجو بدون احتساب سنوات به دانشگاه‌ها اشاره کرد. براین اساس تسهیلات استفاده از مرخصی یا میهمان شدن مادران دانشجوی دارای فرزند زیر ۲ سال حداکثر تا ۴ نیمسال بدون احتساب در سنوات به دانشگاه های کشور ابلاغ شد.

افزایش سهمیه سقف استاد راهنمایی برای استاد دارای دانشجوی باردار یا دارای فرزند شیرخوار، موافقت با کاهش نوبت کاری شب مادران دانشجو دارای فرزند زیر ۲ سال، کسر تعهدات قانون خدمات پزشکان و پیراپزشکان به ازای هر فرزند ۶ ماه برای مادران، گذراندن تعهدات قانون خدمات پزشکان و پیراپزشکان در محل سکونت خود مادران و تعویق تعهدات قانون خدمات پزشکان و پیراپزشکان برای مادران باردار و دارای فرزند زیر دو سال تا ۲ سال از دیگر تسهیلات این قانون برای دانشجویان است. همچنین صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به منظور حمایت از قانون جوانی جمعیت و فرزند آوری قصد دارد کمک هزینه ای را تحت عنوان وام فرزند آوری دانشجویی برای داوطلبان متاهل دانشجو دانشگاه های سراسری در نظر دارد. * اجرای طرح دردانه در دانشگاه‌ها طرحی با عنوان طرح دردانه هم در دانشگاه‌ها اجرا می‌شود، برنامه «دردانه» ویژه مادران دانشجو است که براساس این طرح، خدماتی به فرزند و مادر ارائه می‌شود. براساس این طرح یک حساب بانکی برای فرزند ایجاد شده و یک کارت هدیه به مادر ارائه می‌شود و همچنین یک تسهیلات بانکی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد که برای دریافت آن به بانک طرف قرار داد معرفی می‌شوند. * راه‌اندازی مهدهای کودک نخستین نیاز مادران دانشجو با وجود تمام تسهیلاتی که برای فرزندآوری از سوی نهادهای حوزه آموزش عالی در نظر گرفته شده است اما هنوز مادران دانشجو با مشکلاتی هم رو به رو هستند که بزرگترین مشکل آن‌ها راه‌اندازی مهدکودک در دانشگاه‌ها برای نگهداری فرزندانشان است. یکی از مادران دانشجو در این زمینه گفت: اگر شرایطی در محیط دانشگاه فراهم شود که مهدکودک با پرستار و مربی هایی که مورد صلاحیت هستند، در خود دانشگاه‌ راه اندازی شود مادران دانشجو و بانوانی که در دانشگاه  مشغول به کار هستند می‌توانند در محیط کار و سرکلاس با خیال آسوده و فارغ از دغدغه کودکان خود بتوانند در کلاس درس حضور یابند و دیگر نیازی به مرخصی تحصیلی هم نیست. البته از سوی مسوولان در این زمینه قول‌هایی به دانشجویان داده شده که امیدواریم این مشکل دانشجویان هم حل شود تا مادران دانشجو هم در زمان حضور در کلاس‌ها استرس نگهداری فرزندانشان را نداشته باشند. اما نباید مشکلاتی که مسوولان در حوزه افزایش جمعیت دارند هم نادیده بگیریم، مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در این زمینه می‌گوید: طرح قانون جوانی جمعیت، دولت را مکلف می‌کند حداقل ۵۰ درصد از ودیعه مسکن یک منزل ۷۰ متر مربعی در شهر تهران و شهرهایی که بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارند را در اختیار دانشجویان قرار دهد و در شهرهای کوچک هم به متراژ ۱۰۰ مترمربع یا حداقل ۵۰ درصد ودیعه مسکن به دانشجویان تعلق می‌گیرد اما متأسفانه تا این لحظه سازمان برنامه و بودجه هیچ مبلغی به این موضوع برای صندوق رفاه دانشجویان اختصاص نداده تا بتوان قانون جوانی جمعیت را اجرایی کرد. به گزارش فارس، نهادهای حوزه آموزش عالی برنامه‌ریزی و تلاش خود را در حوزه افزایش جمعیت انجام دادند و براساس گفته مسوولان کمبودهایی که وجود داشته در سال ۱۴۰۲ مرتفع می‌شود. پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید