چگونگی پرورش استعدادها در جامعه / نیازمند افزایش انگیزه در بین محققان و اساتید هستیم

چگونگی پرورش استعدادها در جامعه / نیازمند افزایش انگیزه در بین محققان و اساتید هستیم

دبیر عالی شورای انقلاب فرهنگی درباره اهمیت تعلیم و تربیت در جامعه گفت: تربیت معادل پرورش و پرورش به معنی تبدیل استعدادها به فعلیت است. اگر جامعه ای بتواند استعدادها را به فعلیت تبدیل کند در زمینه تعلیم و تربیت موفق خواهد بود.

چگونگی پرورش استعدادها در جامعه / نیازمند افزایش انگیزه در بین محققان و اساتید هستیم

به گزارش خبرنگار کنگره، مراسم گرامیداشت مقام استاد و تکریم هفته عقیدتی و سیاسی در سالن همایش ملاصدرا دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با حضور حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی  و جمعی از اساتید، پزشکان و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.  در این مراسم خسرو پناه ضمن تبریک روز استاد و گرامی داشت هفته عقیدتی سیاسی درباره اهمیت تعلیم و تربیت در جامعه گفت:  تربیت معادل پرورش است و پرورش به معنی تبدیل  استعدادها به فعلیت ها است. اگر یک نظام آموزشی بتواند استعدادها را به فعلیت تبدیل کند یعنی در امر تعلیم و  تربیت موفق بوده است با این حال تعلیم و تربیت در عرض هم نیستند بلکه تعلیم عضوی از تربیت است. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هویت و شخصیت انسان را چندساحتی دانست و بیان کرد: انسان یک موجود هویتی و دارای ۵ ساحت انگیزش، کنش، بینش،  دانش و منش است. تربیت در هر کدام از این پنج ساحت قابل تعریف است و هرکدام از این ساحت‌ها دارای یک شاخص معینی هستند که با این شاخص‌ها می‌توانیم نظام آموزشی‌‌مان را بسنجیم.  وی درباره پنج ساحت مهم وجودی انسان و اهمیت آن در تربیت تصریح کرد:  اولین ساحت تربیتی انسان تربیت دانشی است. تربیت دانشی یعنی بتوانیم از تکنولوژی و فناوری در نظام آموزشی‌ برخوردار باشیم تا استعدادهای متعلمین را به فعلیت تبدیل کنیم. شاخص تربیت دانشی، عقلانیت است و منظور از عقلانیت در ساحت دانشی، عقلی است که دارای تجربه باشد. نیازمند فناوری‌هایی در جهت افزایش انگیزه در دانشجویان و اساتید هستیم خسروپناه ادامه داد:انسان با داشتن این شاخص اگر بخواهد تقلیدی انجام دهد، تقلید او عقلانی خواهد بود. دومین ساحت تربیتی در انسان، تربیت انگیزشی است. بعضی از افراد دانش، بینش و باور دارند اما از انگیزه قوی برخوردار نیستند. ما نیازمند فناوری‌هایی در جهت افزایش انگیزه در دانشجویان، محققان، استادان و پژوهشگران‌مان هستیم. شاخص ساحت انگیزشی، اخلاص است و انسان‌هایی که اخلاص دارند انگیزه شان روز به روز افزایش پیدا می‌کند.  وی در ادامه درباره سومین ساحت تربیتی انسان بیان کرد: سومین ساحت تربیتی انسان، منش است. منش یعنی خلقیات انسان که به دو دسته فضائل و رذائل تقسیم می‌شود. اگر فضیلت، محبت و تواضع در درون انسان شکل بگیرد از تربیت منشی برخوردار شده است. کتاب جامع السادات یک کتاب اخلاقی است که در آن به راه‌های  رسیدن به فضیلت و ترک رذائل اشاره شده است. البته این ساحت تربیتی شامل تربیت جنسی  در جامعه و اخلاق جنسی که مسئله امروز جامعه است هم می‌شود.امروزه شاهد غضب در جامعه هستیم که نشان می‌دهد تربیت منشی درستی نداشته‌ایم.  خسرو پناه در این ساحت از تذکرات تک بعدی عفاف و حجاب گفت: در حال حاضر در بحث عفاف و حجاب فقط به خانم ها تذکر داده می‌شود. در حالی که آقایانی هم هستند که در نگاهشان عفاف ندارند. چرا به آقایان تذکر داده نمی شود؟ تربیت منشی بسیار مهم است. عفاف و حجاب هم  جز تربیت اخلاقی و منشی است. البته باید توجه داشت که اخلاق اجتماعی و اخلاق منشی غیر از تحصیلات است. دبیر شورای انقلاب فرهنگی در ادامه درباره شاخص تربیت منشی توضیح داد: در منظومه اسلام شاخص تربیت منشی صداقت است. باید با خودمان و با خدا و با مردم صادق باشیم.  وی درخصوص چهارمین نوع تربیت در ساحت وجودی انسان اظهار کرد: تربیت کنشی مربوط به رفتارهای ما است که خوب یا بد بودن این رفتارها وابسته به همان  رذائل و فضائل اخلاقی انسان است.شاخص این نوع از تربیت مردم داری است. هر چه انسان مردمدار تر باشد، معرفت کنشی و اجتماعی آن بیشتر رشد کرده است.  پایان پیام/…

دیدگاهتان را بنویسید